احسان نامدار جویمی؛ سید علی قلی روشن؛ نور محمد یعقوبی
چکیده
امام رضا (علیهالسلام) در مدت کوتاه سه سال ولایتعهدی، شبکۀ وسیعی از ارتباطات را بر اساس فرهنگ امامت و ولایت بنا نهادند. حضرت بهعنوان حجت خدا بر اهل زمین، از تمامی روشهای مؤثر ارتباطی برای ابلاغ ...
بیشتر
امام رضا (علیهالسلام) در مدت کوتاه سه سال ولایتعهدی، شبکۀ وسیعی از ارتباطات را بر اساس فرهنگ امامت و ولایت بنا نهادند. حضرت بهعنوان حجت خدا بر اهل زمین، از تمامی روشهای مؤثر ارتباطی برای ابلاغ پیام الهی و هدایت بندگان بهره گرفتند تا دیگران را به دین الهی دعوت و افراد را به پیروی نظری و عملی از دستورهای الهی ملزم کنند. این پژوهش نقش این مهارتهای ارتباطی را با التزام عملی به آموزهها و باورهای اسلامی در بین کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان بررسی کرده است. در این راستا، یک فرضیۀ کلی و ده فرضیۀ جزئی شکلگرفته است که رابطه بین مهارتهای ارتباطی بر مبنای سیره رضوی (همزبانی با مردم، همدلی با مردم، توجه بهحق و حقوق مردم، نفوذ بر مخاطب بهوسیله علم و دانش، بازخورد نفوذ در دیگران، نقش بافت و زمینه در ارتباط با مردم، مبارزه با شرک، انحراف و خرافه، مبارزه با تفکر ماکیاولیست، اجتناب از تقیّد، خودگشودگی) را با متغیر التزام عملی به باورهای اسلامی بررسی میکند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محققساخته استفاده و روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شده است. پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی بر اساس الگوی «علمالهدی و شریفی» (1394) تهیه و برای پرسشنامه التزام عملی به اعتقادات اسلامی از الگوی «نویدی» (1376) استفاده شده است. تمامی فرضیهها تأیید و پذیرش شدهاند و این نشاندهندۀ آن است که مهارتهای ارتباطی مبتنی بر سیرۀ رضوی، با التزام عملی به اعتقادات اسلامی رابطۀ معنادار، مثبت و سازنده دارد و هر چه فرد نسبت به اعتقادات اسلامی التزام بیشتری داشته باشد، دارای مهارتهای ارتباطی بیشتری ـ از نوع همدلی و همزبانی و... ـ با دیگران است.